Hvorfor kommer svartelistet e-post igjennom likevel?

Hvorfor kommer en e-post igjennom til innboksen når du har svartelistet adressen den kommer fra?

Først må vi belyse følgende problem:

De som sender nyhetsbrev eller reklame på e-post sender gjerne fra forskjellige systemer hver gang. En oppføring på svartelisten i kontrollpanelet vil da ofte ikke fungere fordi de bytter avsenderadresse hver gang.

Bildet nedenfor viser et godt eksempel på en feil mange gjør - og som er vanskelig å oppdage.

E-posten kommer fra TV2 Sumo, og Thunderbird viser at den kommer fra noreply@tv2.sumo.no (1). Imidlertid er det ikke sikkert at det er denne e-postadressen som må svartelistes. 

For å se den reelle avsenderen må man vise det som heter "meldingshode", "kildekode", "original" eller tilsvarende.

I Thunderbird finner du dette ved å trykke på "Mer" (2) og "Vis kildekode". I det nye vinduet som kommer opp finner du et felt som heter "envelope-from". E-postadressen som står i dette feltet er den faktiske avsenderen.

Eksemplet viser "envelope-from: bounce-tv2no-prod-sm35x158x95xel94llg@bounce.agillic.eu".

Dette betyr at e-posten egentlig kommer fra subdomenet bounce.agillic.eu.

Korrekt adresse å svarteliste i kontrollpanelet for e-postadressen din er dermed følgende: @bounce.agillic.eu

Dermed svartelister du all e-post som kommer fra subdomenet bounce.agillic.eu.

(Pass på å kun bruke små bokstaver når du svartelister. Systemet forstår ikke store bokstaver.)

Levert av Zendesk