Brukerroller i WordPress
I vår serie med WordPress-artikler har vi nå kommet til brukerroller. En av de store fordelene med WordPress er at man kan opprette forskjellige typer brukere som har forskjellig tilgang til administrasjon av innlegg og innstillinger. Administratoren, som har alle tilganger og rettigheter til WordPress-innstillingene, kan delegere ulike roller til brukerne. Disse brukerrollene styrer hvorvidt man blant annet kan skrive og endre blogginnlegg, opprette sider, lage nye kategorier, moderere kommentarer, håndtere programtillegg (plugins) og temaer samt legge til eller fjerne brukere.
Seks predefinerte roller
De seks rollene i WordPress er:
Hver av disse rollene har et definert sett med tilganger til hva man kan gjøre i kontrollpanelet.
Super Admin og Administrator
Super Admin er en bruker som har absolutt alle tilganger og rettigheter i en WordPress-installasjon som er såkalt «multisite«. Dette er et oppsett med mange installasjoner av WordPress som utgjør flere nettsteder. Vi skal imidlertid konsentrere oss om Administrator-rollen, som er den rollen med flest rettigheter på en vanlig installasjon.
Når du installerer WordPress opprettes Administrator-brukeren automatisk. Da har du tilgang til absolutt alle funksjoner og kan styre oppsettet etter ditt ønske. En oversikt over alle tilganger ser du her. Du kan installere ulike temaer, programtillegg (plugins), opprette sider og innlegg og mye, mye mer.
Som administrator har du også kontroll på hvorvidt nye brukere selv kan registrere seg eller ikke, og du velger hvilken rolle de nye brukerne skal ha. Dette gjøres via «Innstillinger» -> «Generelt» -> «Medlemskap» og «Standardrolle for ny bruker»:
Administrator kan legge til brukere
Du ønsker kanskje ikke at brukere skal kunne registrere seg selv. Da har du mulighet til å registrere brukere manuelt og velge hvilken rolle disse skal ha. Dette gjøres via «Brukere» -> «Legg til ny»:
Skriv inn informasjonen som kreves og velg rollen den nye brukeren skal ha. Passord til brukeren blir autogenerert, men du kan klikke «Vis passord» for å definere et passord selv om du vil.
Når du har klikket «Legg til ny bruker» får du opp den nye brukeren i listen:
Så hva betyr de andre rollene?
Redaktør
En redaktør kan opprette og publisere nye blogginnlegg og sider, samt redigere og slette dem. Redaktøren har tilgang til redigering av samtlige sider og innlegg, selv om andre brukere har skrevet dem. Se fullstendig liste over rettigheter her.
Forfatter
Brukerrollen forfatter har rettigheter til å logge seg inn for å skrive, endre og publisereegneinnlegg (ikke andres). Se fullstendig liste over rollens rettigheter her.
Bidragsyter
En bidragsyter kan logge seg inn og skrive og redigere egne innlegg, men man har ingen mulighet til å publisere innleggene. Innlegg må sendes til godkjenning, og da må en redaktør eller administrator publisere innlegget. Se fullstendig liste over rollens rettigheter her.
Abonnent
Dette er rollen som har færrest rettigheter; en kan bare lese innholdet som andre har skrevet/publisert. Som abonnent kan man eksempelvis få tilsendt nye innlegg på e-post.
Vi kan også nevne at det finnes programtillegg til WordPress som kan gi brukerne utvidete (eller begrensede) rettigheter. Ett eksempel er Advanced Access Manager.